تخطى إلى المحتوى
الرئيسية » و اخيرا وصل السيبوترم من مصر لصحة الحمل

و اخيرا وصل السيبوترم من مصر لصحة الحمل

  • بواسطة

بسم الله الرحمن الرحيم
و به نستعين و الصلاة والسلام علي افضل الخلق اجمعين
حبيباتي كنت كاتبه الموضوع دا عن معاناتي مع الوزن
https://forum.uaewomen.net/showthread.php?t=638277
المهم الحمد لله اخيرا وصلت حبوب السيبوترم من مصر احد الاصدقاء كان جاي من هناك و جابهالي معاه و الحمد لله وطبعا مش غالية زي ما لاقيتها هنا طبعا فارق السعر عن هنا كبييير و كمان مش عارفة اللي هنا نفس النوع و لا لأ.
المهم الحبوب دي كانت دكتورة الريجيم كاتبهالي و انا في مصر لتقليل الشهية و هي بصراحة جميلة جدا،علشان كده جبتها هي فعلا بتقلل الشهية جدا و بتخليني ما احسش باجوع الا قليل جدا
و جبت علبتين يكفوا لمدة شهرين باخد قرص بعد الفطار بس ، و دي صورته

انا بقالي يومين بس باخده و الحمد لله فعال و جايب نتيجة و خسيتلي بتاع نص كيلو او اكتر، يعني حلوين مع كمان سدة النفس ممكن يجيب نتيجة حلوة ،انا دلوقتي 71.9 كيلو و نفسي اسيب منطقة السبعينات دي و اوصل 67 لان طولي 163 و مش عايزة ابقي نحيفة عايزة يكون جسمي معقول
ادعولي بقي و ان شاء الله ببقي اكتبلكم تطورات الموقف

.

حبيبتى ايمان انا استعملته وهو بالضبط زى الردكتيل وا لردكتيل تمنه حوالى 230 درهم وفعلا السيبوترم سعره حلو وبيسد النفس بسد له اثار سلبيه منها قله النوم وربنا معك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nonaehab مشاهدة المشاركة
حبيبتى ايمان انا استعملته وهو بالضبط زى الردكتيل وا لردكتيل تمنه حوالى 230 درهم وفعلا السيبوترم سعره حلو وبيسد النفس بسد له اثار سلبيه منها قله النوم وربنا معك

هلا الغالية الردكتيل تم منعه من الاسواق لها اثار سلبية على القلب وفي البحرين والسعودية بعد تم منع بيعه

صباحكم خير…. لا الغاليه منو قال ان مانعين الريدكتيل ؟؟ بعده فالصيدليات موجود … نا البارحه سرت الصيدليه وشفت مترووووووووس عندهم ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al7noon مشاهدة المشاركة
صباحكم خير…. لا الغاليه منو قال ان مانعين الريدكتيل ؟؟ بعده فالصيدليات موجود … نا البارحه سرت الصيدليه وشفت مترووووووووس عندهم ..

الخبر كان في الجرائد وبعد كان في اخبار سما دبي الغالية والمصدر موجود عندي بتاريخ
بعد أن تبين أن مخاطره تفوق فوائده
"صحة" أبوظبي تمنع وصف عقار "ريدكتيل" آخر تحديث:الأربعاء ,27/01/2010

أبوظبي – سلام أبوشهاب:

قررت هيئة الصحة في أبوظبي منع توزيع عقار السيبوترامين (ريدكتيل) في إمارة أبوظبي والذي يستخدم لتخسيس الوزن، بعدما تبين أن المخاطر الناتجة عنه تفوق الفوائد المرجوة من استعماله .

وقال الدكتور محمد أبو الخبير رئيس قسم تنظيم الأدوية والمنتجات الطبية في هيئة الصحة في أبوظبي إن الهيئة قررت تعليق استخدام العقار ومنع وصفه للمرضى من قبل الأطباء أو صرفه من قبل الصيادلة للحفاظ على سلامة أفراد المجتمع .

وأوضح أن التقييم الذي أجري مؤخراً من قبل لجنة المنتجات الدوائية لاستخدام الإنسان التابعة لوكالة الأدوية الأوروبية كشف عن أن المخاطر الناتجة عن استخدام العقار تفوق الفوائد المرجوة من استعماله، وذلك وفقاً لنتائج دراسة حول سلامة استعمال الدواء .

وأضاف أنه تبين أن استخدام الدواء لدى المرضى الأكثر عرضة للخطر الذين لديهم تاريخ سابق للأمراض القلبية الوعائية ومرض السكري، أدى إلى زيادة حدوث مشكلات قلبية وعائية .

المصدر جريدة الخليج

واذا حابة تتأكدين عن هذا المنتج ممنوع بعد في البحرين والسعودية سوي بحث بتحصلين هذا ال

بالتوفيق حبيباتي و مادام فيه منتج مقلق بلاش نستخدمه خالص و خلينا في الامان و ادعولي اوصل للستينات بقي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.